JE DYSGRAFIA MÓDNYM VÝSTRELKOM?

JE DYSGRAFIA MÓDNYM VÝSTRELKOM?

Stále častejšie sa môžeme stretnúť s názorom, že dysgrafia, dyslexia, dysortografia a ďalší dys- diagnózy sú len „módnym výstrelkom“ a že sa nimi ospravedlňuje lenivosť či hlúposť dieťaťa. „Za našich mladých čias sa naučilo písať každé dieťa a žiadne dysniečo nebolo,“ namietajú často prarodičia dnešných školákov s tým, že takéto diagnózy sú podľa nich obyčajnou výhovorkou.

„V skutočnosti dysgrafia aj ostatné poruchy s predponou dys existovali pochopitelne už skôr. Len ich diagnostikovanie nebolo tak časté. Preto nemohol byť uplatňovaný pri výuke vhodný metodický prístup. Nediagnostikovaná porucha sa preto občas odrazila vo forme zhoršenej známky,“ vysvetľuje Mgr. Marcel Kubinský, odborník na správne a zdravé písanie, a dodáva, že hoci zďaleka nie každé škaredo píšuce dieťa, je dieťa trpiace dysgrafiou, rozhodne by táto možnosť nemala byť braná na ľahkú váhu. „Pokiaľ vaše dieťa skutočne dysgrafiou alebo grafomotorickou poruchou trpí, môže sa to prejaviť nielen na výslednej známke z písania, ale neskôr i v niektorých iných predmetoch. Vynaložené úsilie môže dieťa vyčerpávať, preto je potrebné odborné vedenie, aby mohlo byť dieťa v ďalšom vzdelávaní úspešné,“ podotýka Mgr. Marcel Kubinský.

„Pokiaľ sa rodičom v písaní dieťaťa niečo nezdá, mali by sa v prvnom rade obrátiť na učiteľa a konzultovať s ním konkrétne prejavy (ťažkosti) pri písaní svojho dieťaťa. A to už napríklad v priebehu prvého polroka, pretože pri jednotnom postupe rodičov a školy sa dajú mnohé ťažkosti včas podchytiť a predísť tak následkom v podobe problémov pri písaní“ vysvetľuje Mgr. Kubinský.

„Dieťa s dysgrafiou má ťažkosti pri predstavení si správneho tvaru písmena, tvarovo podobné písmena si zamieňa. Spravidla píše  kŕčovito, takže je písmo kostrbaté a môže byť menej čitateľné,“uzatvára Mgr. Marcel Kubinský a upozorňuje, že okrem porady s odborníkom je potrebné venovať náležitú pozornosť uvoľňovaniu ruky a správnemu úchopu písacích potrieb.

Nie je pochýb o tom, že kľúčovým obdobím pre nácvik správneho úchopu, rozvoj rytmického cítenia alebo uvoľňovanie ruky, ktoré sú pre písanie dôležité, je už predškolská príprava.

Autor: Helena Koutková

Poradna

Jarka
Jarka
nesprávne spájenie písmen pri prepise z tačeného na písané písmo

Dobrý deň, mám syna prváka, ktorý má problém so spájaním…

Dobrý deň Jarka Nemusíte sa zatiaľ ničoho obávať. J U…

Mgr. Marcel Kubinský
odborný garant projektu

Naše webové stránky používajú cookies, ktoré nám pomáhajú zistiť, ako sa naše stránky používajú. Aby sme cookies mohli používať, musíte nám to povoliť. Kliknutím na tlačidlo „OK, súhlasím“ udeľujete tento súhlas.


Cookies sú malé súbory, ktoré webové stránky (aj tie naše) ukladajú vo Vašom webovom prehliadači. Obsahy týchto súborov sú vymieňané medzi Vašim prehliadačom a našimi servermi, prípadne so servermi našich partnerov. Niektoré cookies potrebujeme, aby webová stránka mohla správne fungovať, niektoré potrebujeme k marketingovej a štatistickej analytike. Tu si môžete nastaviť, ktoré cookies budeme môcť používať.

Nevyhnutné cookies
Analytické cookies
Marketingové cookies